Warmetruiendag 2021: 6% CO2 reductie door 1 graad lager te verwarmen

23 januari 2021

Warmetruiendag 2021: 6% CO2 reductie door 1 graad lager te verwarmen

En terugblik 2020: méér mensen grijpen naar drank dan een warme trui


Op vrijdag 5 februari is het Warmetruiendag. Op deze dag staan de gemeentes in Nederland stil bij energieverbruik en de manier waarop er kan worden bijgedragen aan duurzaamheid.

Er wordt gevraagd om op deze dag de thermostaat één graadje lager te zetten en een trui aan te trekken om energie te besparen. Deze graad minder zorgt per huishouden voor een flinke besparing van zes procent koolstofdioxide.

Bron: https://klimaatverbond.nl/project/warmetruiendag/

Foto: Bernie Sanders campagne team. Misschien tijd voor warme wanten dag zodat terrasverwarming overal kan worden verboden

----- 

Bericht in 2020 van Essent

Thermostaat thuis staat gemiddeld op 20 graden

Vrijdag 7 februari 2020

Met een zachte winter als deze zou je bijna vergeten dat het 7 februari warmetruiendag is, in het leven geroepen om energie te besparen. De vraag is wat Nederlanders doen wanneer zij het koud hebben. Een extra trui aantrekken, of toch de verwarming hoger zetten? En hoe hoog staat die dan? Energiebedrijf Essent en onderzoeksbureau MeMo2 zochten het uit.

Vrijdag, 7 februari 2020, werd het in ons land niet kouder dan zeven graden. Het is de zoveelste warme dag die winter. Individuele klanten van Essent verbruikten tussen 1 december 2019 en 4 februari 2020 daardoor 88 kubieke meter minder gas in vergelijking met het gemiddelde verbruik van de afgelopen dertig jaar. Dat is een mogelijke besparing van zo’n € 71,- op de jaarrekening.

Maar hoe hoog staat de verwarming nou eigenlijk bij Nederlanders als zij overdag thuis zijn? Die staat gemiddeld op 20 graden, vond MeMo2 uit in hun onderzoek waaraan ruim 1.000 mensen deelnamen. ’s Nachts gaat de gemiddelde temperatuur terug naar 16 graden.

En dan de hamvraag: wat doet Nederland wanneer zij het thuis koud heeft? De meeste mensen zeggen naar de drank te grijpen om op te warmen. 36% van de ondervraagden kiest er voor om iets warms te drinken, zoals een kopje koffie of thee. 34% trekt inderdaad een extra trui aan, of slaat een deken om zich heen. En 30% zegt de verwarming hoger te zetten.

Dat de meeste Nederlanders zich warmer kleden of iets warms drinken is goed nieuws. Consumenten stoten zo minder CO2 uit dan wanneer de verwarming aan gaat. Tegelijkertijd besparen zij op de energierekening. Iedere keer dat men de thermometer een graad hoger zet, kost dat namelijk zo’n 6% extra energie en dus geld.

Wat doet Nederland nog meer om energie te besparen?

Essent wilde ook weten welke maatregelen consumenten nemen om zuiniger met energie om te gaan. De top drie bestaat uit het gebruik van een slimme thermostaat (24%), het gebruik van energiezuinige apparaten (26%) en de was ophangen in plaats van het gebruiken van een droger (27%). Dat zijn eenvoudige, maar effectieve stappen om minder energie te verbruiken.

Volgende week, 11 februari (2020), is het Green Energy Day. Daarna is de groene energie voor dit jaar op en schakelt Nederland over op fossiele energie. Een warme trui en simpelweg je was ophangen helpt dan de CO2-uitstoot te reduceren.

Over Warmetruiendag, MeMo2 en Essent

Warmetruiendag

Warmetruiendag is een initiatief van Klimaatverbond Nederland dat lokale overheden helpt om ambitieus klimaatbeleid mogelijk te maken. Door de jaren heen namen ruim 2,2 miljoen mensen deel: ruim 70 procent van Nederland kent Warmetruiendag.

MeMo²

MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau gespecialiseerd in het meten, kwantificeren en optimaliseren van reclame-effecten en het bieden van big data en modeling solutions. MeMo² stelt adverteerders, bureaus en uitgevers in staat om de effectiviteit, accountability en ROI van crossmedia-investeringen (televisie, online, radio, print, outdoor, mobiel, evenementen en/of sponsoring) significant te verbeteren.

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van het crossmediale platform THX., ontwikkeld door MeMo². Adverteerders kunnen hiermee dagelijks monitoren hoe hun campagnes presteren. Zo wordt het crossmediale bereik inzichtelijk gemaakt, maar kan men ook een blik werpen op merkeffecten en de effecten van online en offline retailbezoek. Daarnaast biedt THX. de mogelijkheid om vliegensvlug meningen te verzamelen.

Vragen over het onderzoek kunnen worden gestuurd naar info@memo2.nl

Essent

Essent wil voor iedereen de nummer 1 in energie zijn. We zijn onderdeel van Innogy, dat in september 2019 is overgenomen door E.ON. Hiermee is E.ON één van de grootste Europese energiebedrijven en de enige met een exclusieve focus op de levering van energie en netwerkactiviteiten (dit laatste niet in Nederland). E.ON heeft circa 50 miljoen klanten en is onder andere actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Nederland en België. Essent is in Nederland marktleider met ruim 2,5 miljoen klanten. Naast stroom en gas leveren we energie-gerelateerde producten en diensten en verduurzamingsoplossingen. Via ons landelijk dekkend netwerk van servicepartners zorgen we voor concrete verduurzaming van huizen en gebouwen. Dit doen we door het leveren van advies, het isoleren van huizen en gebouwen, installatie van zonnepanelen en met verwarmingsoplossingen. Ons kantoor staat in ’s-Hertogenbosch.